moshaverrkhob moshaverrkhob
|
بيش فعالي دختران اختلالي است كه با الگوهاي رفتاري غيرقابل كنترل و بيش از حد مشخص مي شود. اين اختلال مي تواند در هر سني شروع شود، اما اغلب در دوران كودكي تشخيص داده مي شود. بيش فعالي در دختران شايع است، اما اغلب به عنوان اختلال در پسران شناخته مي شود. زنان بيشتر از مردان داراي صفات دروني هستند. به طور خاص، دختران بيشتر به سمت بي توجهي و بي نظمي گرايش پيدا مي كنند. عليرغم اطلاعات فراوان در مورد ADHD، درك ما از دختران با اين اختلال هنوز به طرز شگفت آوري محدود است. براي چندين دهه، كودكان بيش فعال و تكانشي مبتلا به بيش فعالي تشخيص داده شده اند. دختراني كه اغلب بي توجه تر از بيش فعالي بودند، به ندرت آن معيارهاي اوليه را برآورده مي كردند و بنابراين تشخيص داده نمي شدند و به آنها توجهي نمي شد. در آن زمان بيش فعالي يك اختلال در نظر گرفته شد كه عمدتاً پسران را تحت تأثير قرار مي دهد. بيش فعالي در دختران عدم توانايي نشستن يا ايستادن در يك مكان
علل بيش فعالي در دختران عوامل ژنتيكي: تحقيقات نشان داده است كه بيش فعالي در خانواده ها ارثي است. اگر يكي از والدين يا خواهر و برادر شما بيش فعالي داشته باشد، احتمال ابتلاي شما به اين اختلال بيشتر است. داروها: داروها مي توانند به كنترل علائم بيش فعالي كمك كنند. داروهاي معمولي براي بيش فعالي در دختران شامل محرك ها و غير محرك ها هستند. محرك ها: محرك ها داروهايي هستند كه سيستم عصبي مركزي را تحريك مي كنند. آنها مي توانند به بهبود تمركز و توجه كمك كنند. برخي از محرك هاي رايج براي بيش فعالي در دختران عبارتند از اتوماكسين (ريتالين)، دكستروآمفتامين (دكسدرين) و متيلفنيديت (كمپكتيل).
نكات رفتار با دختر بيش فعال منبع:كانون مشاوران ايران-بيش فعالي دختران ✔️ اگر بيش فعالي درمان نشود
امتیاز:
بازدید: 0
سريع ترين درمان بيش فعالي نوجوانان معمولاً شامل تركيبي از دارو درماني، رفتار درماني و مشاوره است. بيش فعالي يك اختلال رشدي عصبي است كه با الگوهاي رفتاري پرانرژي، ناپايدار و بي توجهي مشخص مي شود. اين اختلال مي تواند در دوران كودكي شروع شود و در دوران نوجواني ادامه يابد. پرانرژي و بي قراري: نوجوان مبتلا به بيش فعالي ممكن است دائماً در حال حركت باشد، نتواند در يك جا بنشيند و يا آرام باشد. درمان بيش فعالي در نوجوانان درمان بيش فعالي با لورتا در درمان بيش فعالي با لورتا نوروفيدبك، هدف اين است كه فعاليت امواج مغزي در مناطقي از مغز كه مسئول توجه، تمركز و كنترل تكانه هستند، بهبود يابد. تحقيقات نشان داده اند كه اين روش درماني مي تواند به كاهش علائم بيش فعالي، مانند بيش فعالي، عدم تمركز و تكانشگري، كمك كند. درمان با لورتا نوروفيدبك معمولاً شامل ۲۰ تا ۳۰ جلسه درماني است كه هر جلسه ۳۰ تا ۴۵ دقيقه طول مي كشد. درمان معمولاً براي كودكان و بزرگسالان بالاي ۵ سال مناسب است. مركز مشاوره ستاره ايرانيان با به روز ترين و علمي ترين روش هاي جهاني به فرزند شما كمك مي كند تا در كم ترين زمان ممكن و بدون هيچ عوارض جانبي سلامت روان خود را به بالاترين حد رسانده و آينده اي درخشان را تجربه كند. براي آگاهي از روش درماني با شماره هاي ۰۲۱۲۲۳۵۴۲۸۲ و ۰۲۱۸۸۴۲۲۴۹۵ تماس بگيريد.
دارو درماني رفتار درماني رفتار درماني معمولاً شامل تكنيك هايي مانند آموزش والدين، مديريت رفتار و آموزش مهارت هاي اجتماعي است. رفتار درماني بيش فعالي (ADHD) يك روش درماني است كه به افراد مبتلا به ADHD كمك مي كند تا رفتارهاي خود را مديريت كنند. اين روش بر تقويت رفتارهاي مثبت و كاهش رفتارهاي منفي تمركز مي كند. رفتار درماني بيش فعالي مي تواند براي كودكان و بزرگسالان مبتلا به ADHD مفيد باشد. اين روش مي تواند به افراد مبتلا به ADHD كمك كند تا: توجه خود را بهبود بخشند منبع:كانون مشاوران ايران-سريع ترين درمان بيش فعالي ✔️ نوجوانان و كودكان
امتیاز:
بازدید: 0
بازي درماني براي كودكان بيش فعال روشي بسيار موثر است. اختلال بيش فعالي با نقص توجه (ADHD) يك اختلال رشدي عصبي است كه با علائمي مانند بيش فعالي، نقص توجه و تكانشگري مشخص مي شود. اين اختلال مي تواند بر عملكرد تحصيلي، اجتماعي و عاطفي كودكان تأثير منفي بگذارد. بازي درماني يك روش روان درماني است كه از بازي براي كمك به كودكان در حل مشكلات و چالش هاي خود استفاده مي كند. بازي درماني براي كودكان بيش فعال مي تواند يك روش موثر براي بهبود علائم و افزايش كيفيت زندگي آنها باشد. مزاياي بازي درماني براي كودكان بيش فعال كمك به كودكان در كنترل رفتارهاي بيش فعالانه و تكانشي
علت بيش فعالي در كودكان نقش تغذيه در بروز بيش فعالي و يا بهبود آن مسئله اي است كه هنوز ثابت نشده است و در برخي مطالعات گفته شده مصرف اسيدهاي چرب و برخي ويتامينها موجب بهبود بيش فعالي ميشود. اما مطالعات فعلي هنوز آن را اثبات نكرده است. برخي تحقيقات نيز به تواناييهاي شناختي اشاره ميكنند و معتقدند كه هوش و تواناييهاي شناختي ميتواند موجب بروز بيش فعالي شود. در اين ميان، برخي روشها ميتوانند بر بيش فعالي كودكان مؤثر واقع شوند. بدين ترتيب كه كودك دچار بيش فعالي است يا كودك داراي انرژي فراوان بوده و نياز به تحرك بالايي دارد و يا داراي هوشبهر بالا بوده و كارهاي كليشهاي را دوست ندارد. بنابراين، نميتواند در يكجا بند شود. به بياني ديگر، «انسان در تمام مراحل زندگي خود داراي نيازهائي است كه بايستي حداقل به طور نسبي برآورده شوند، زيرا كه ارضا نيازها باعث مي گردد انسان روند تكاملي خود را به گونه طبيعي تر سپري كند. كلاسهاي مناسب كودكان بيش فعال فعال و محرك: كودكان بيش فعال انرژي زيادي دارند و نياز به فعاليت دارند. كلاس هاي مناسب براي اين كودكان بايد فعاليت هاي متنوع و جذابي را ارائه دهند تا بتوانند انرژي خود را تخليه كنند. بازي درماني براي كودكان بيش فعال بازي براي افزايش تمركز كودكان بيش فعال بازي درماني براي كودكان بيش فعال، روشي است كه به ياري كودكان پرمشكل مي شتابد تا آنها بتوانند مسائلشان را حل كنند و در عين حال، نشان دهنده اين واقعيت است كه بازي براي كودك، همانند يك وسيله طبيعي است، با اين هدف كه او بتواند، خويشتن و همچنين ويژگيهاي درون خود را بشناسد و به آن عمل كند. در اين نوع درمان، به كودك فرصت داده مي شود تا احساسات آزاردهنده و مشكلات درون خود را از طريق بازي بروز دهد و آنها را به نمايش بگذارد، همانند آن گونه از درمانهايي كه افراد بزرگسال از طريق آن با «سخن گفتن» مشكلات خود را بيان مي كنند. بازي درماني براي كودكان بيش فعال مي تواند شامل موارد زير باشد: بازي هاي حركتي براي كمك به كودكان در كنترل انرژي خود بازي درماني نوين ( ريهاكام و كنتب) يك روش درماني موثر و جذاب است كه مي تواند به افراد در ارتقاي سلامت روان و رفاه عمومي خود كمك كند. اين روش درماني براي طيف گسترده اي از مشكلات روانشناختي از جمله بيش فعالي، افسردگي، اختلالات خوردن، سوء مصرف مواد و مشكلات رفتاري استفاده مي شود. همچنين براي كمك به افراد در ارتقاي سلامت روان و رفاه عمومي خود استفاده مي شود. براي صحبت با متخصصان كودك در زمينه بازي درماني نوين مي توانيد با شماره هاي ۰۲۱۲۲۳۵۴۲۸۲ و ۰۲۱۸۸۴۲۲۴۹۵ تماس بگيريد. مزايا بازي درماني نوين موثر بودن: بازي درماني نوين يك روش درماني موثر براي طيف گسترده اي از مشكلات روانشناختي است. كاردرماني براي كودكان بيش فعال كاردرماني براي كودكان بيش فعال مي تواند در بهبود موارد زير موثر باشد: مهارت هاي سازماندهي و برنامه ريزي: كودكان بيش فعال اغلب در سازماندهي و برنامه ريزي كارهاي خود مشكل دارند. كاردرماني مي تواند به آنها كمك كند تا ياد بگيرند چگونه كارها را به مراحل كوچك قابل انجام تقسيم كنند و براي انجام آنها برنامه ريزي كنند. منبع:كانون مشاوران ايران-بازي درماني براي كودكان بيش فعال ✔️ نقاشي، بازي و كاردرماني
امتیاز:
بازدید: 0
تفاوت بين اختلال دوقطبي و بيش فعالي در كودكان و نوجوانان چيست؟ يكي از متداول ترين بيماري هاي تهديد كننده سلامت روان كودك اختلال نقص توجه يا در اصطلاح عام ADD يا ADHD است. ملاك تشخيصي اختلال نقص توجه داشتن شش معيار يا بيشتر از هجده (حداقل شش ملاك طبقه نخست يا حداقل شش ملاك طبقه دوم) ملاك زير است: علائم بي توجهي اغلب قادر به تخصيص توجه دقيق به جزئيات نيست يا دچار اشتباهات بي دقتي در كارهاي درسي، كار يا ديگر فعاليت ها مي شود. درمان بيش فعالي و نقص توجه در نوجوانان اختلال نقص توجه و بيش فعالي در نوجوانان علائم بيش فعالي و تكانشگري اغلب با دست و پاهاي خود ور مي رود يا سرجاي خود وول مي خورد اما گاهي اوقات كودكان هنگامي كه با طبقه تشخيصي ديگري سازگارتر هستند به اشتباه به عنوان ADHDتشخيص داده مي شود. والدين و مراقبان سلامت تمايل دارند بي توجهي يا ناتواني كودك بر تمركز بر تكاليف را اغلب همبود با بيش فعاليو به طورخودبخود” “ADHD” فرض كنند. برخي متخصصان معتقدند كه برخي از كودكان با تشخيص ADHD تحت عنوان اختلال دوقطبي بهترتشخيص و درمان مي شوند. ADHD و دوقطبي چه تفاوتي با هم دارند؟ در حالي كه ويژگي تشخيصي ADHD بي توجهي و اكثر اوقات بيش فعالي است، اختلال دوقطبي با نوسانات خلقي بين انرژي و فعاليت زياد (به اصطلاح مانيا ياجنون/شيدايي خفيف)و احساسات غمگيني يا ناراحتي (به اصطلاح افسردگي) مشخص مي شود. در حالي كه گاهي اوقات كودكان با ADHD ممكن است بدون هيچ دليلي احساس غمگيني كنند كودكان با اختلال دوقطبي ممكن است هفته هاي متوالي بدون هيچ علت تشخيص پذيري احساس غمگيني كنند. هر دوي احساسات مانيك و احساسات افسرده گر در كودك منجر به مشكلات چشمگيري براي او در تماماً هر جنبه از زندگي هاي آنها؛ مدرسه، بازي، دوستان، خانه و غيره شود. خلق دوقطبي يك كودك فراگير و به سختي تغييرپذير است در حالي كه خلق ADHD كودك ممكن است به صورت دوره اي و گذرا ظاهر شوند اما در كل آنها افسردگي يا مانياي محض نباشند. يك كودك در دوران اختلال افسردگي دوقطبي ممكن است به خاطر از دست دادن همه تمايلات و مداومت در تحقق آنها بي توجه باشند. يك كودك با ADHD به دليل صرفاً عدم توانايي تمركز بر هر چيزي در طي يك دوره زماني از خود بي توجهي نشان دهند. يك كودك با ADHD معمولاً به شكل نرمال و قابل انتظاري به رويدادهاي زندگي خود واكنش نشان مي دهند. واكنش هاي يك كودك دوقطبي به رويدادهاي زندگي اغلب چيزي بيشتر از طولاني نبودن و بزرگ جلوه دادن رويداد خواهد بود. يك كودك با ADHD در كل هنگام قشقرق و بدخلقي از كارهايي كه انجام مي دهد آگاه است كه طي يك دوره زماني كوتاه و بدون آسيب رساندن به اموال رخ مي دهد. يك كودك دوقطبي ممكن است هنگام اوقات تلخي و قشقرق ارتباط خود را با واقعيت از دست دهد و دست به تخريب اموال بزند و خود قشقرق به پا كردن ساعت ها طول بكشد. منبع:كانون مشاوران ايران-شباهت دو اختلال بيش فعالي با دوقطبي
امتیاز:
بازدید: 0
مغز كودكان داراي اختلال نقص توجه و بيش فعالي فقر پروتئيني را نشان مي دهد تحقيقات جديد در كودكان با بيش فعالي و كمبود توجه به فقر مواد شيميايي مورد نياز در خون اين كودكان پي بردند. به نظر مي رسد كودكان با بيش فعالي و كمبود توجه، حدود۵۰ درصد سطوح پايين تري از آمينو اسيد يا به اصطلاح تريپتوفان؛ پروتئين عامل توليد دوپامين، نورآدرنالين و استروتونين؛ و نيز يك مؤلفه مهم براي توجه و يادگيري دارند. جسيكا جاناسون از دانشگاه اربرو سويس به همراه تيم تحقيقاتي اش در پي بررسي فرضيه تفاوت بين انتقال پروتئين هاس تريپتوفان، تيروسين و آلانين در كودكان ADHD بودند، از آنجايي كه اين آمينو اسيدها مواد متشكله شيميايي مغز و دخيل در ابتلاي به ADHD محسوب مي شوند. آنها سلول هاي بافتي پيوندي يا فيبروبلاست هاي ۱۴ پسر ۶ تا۱۲سال دارايADHD را تحليل كردند و به اين نتيجه رسيدند كه توانايي سلولي براي انتقال تريپتوفان در پسرانADHD نسبت به ديگر پسران كمتر است. جانستون بيان كرد اين يافته ها اختلالات بيوشيميايي بيشتر در مغز افراد ADHD را در مقايسه با دانسته هاي قبلي نشان مي دهد. وي اذعان مي كند “اين نشان دهنده چندين ماده مخابره گر بسيار مهم در ADHD است كه اين وضع در آينده مي تواند موجب راهگشاي واردات داروهاي ديگري نسبت به داروهاي در دسترس كنوني باشد “. جانستون تمركز كاري خود را بر تحليل مواد انتقال دهنده مهم در مغز برشمرد. سطوح بسيار پايين اين مواد ممكن است دليل پشتوانه ايجاد شرايطي از قبيل ADHD باشد. براي مطالعه بيشتر: فرزندپروري براي كودك بيش فعال آيا تغذيه روي بيش فعالي كودكان موثر است؟ او گفت احتمالاً اين يافته ها به معناي آنست كه مغز سروتونين كمتري را توليد مي كند. تاكنون عمدتاً تمركز بر ماده انتقال دهنده دوپامين و نورآدرنالين در درمان پزشكي ADHD بوده است. اما اگر سطوح پايين سروتونين نيز عامل مشترك باشد داروهاي ديگر ممكن است براي درمان موفقيت آميز لازم باشد. ميزان پايين سرتونين با تكانشگري بيشتر ارتباط دارد كه نشانه اصليADHD است. او بر اين باوراست كه بررسي بيشتر سروتونين در افراد ADHD و اختلال رفتارهاي آشوب زا بسيار مهم است. همچنين كودكان گروه ADHD آمينو اسيد آلانين بيشتري در سلول هاي فيبروبلاست مغز منتقل شد. متخصصان مي گويند مشخص نيست اين آمينو اسيد چقدر بر ADHD اثردارد اما به نظر آنها شايد بر انتقال امينواسيدهاي مهم ديگر براي فعاليت نرمال مغز تأثيرگذار باشد. به طور قابل توجهي انتقال بيشتري از آلانين در كودكان اوتيستيك يافت شده است و در بررسي نُه پسر و دو دختر مبتلا به اوتيسم نمونه هاي فيبروبلاست ظرفيت فوق العاده اي براي انتقال آلانين را نشان دادند. محققان بيان كردند اين افزايش انتقال در سطح غشاي سلول ممكن است بر انتقال چندين آمينواسيد ديگر در سطح سد خوني-مغزي تأثير بگذارد و آنها نيز اضافه كردندكه معناداري اين يافته ها بايد بيشتر مورد كنكاش قرار گيرد. هيچ گونه تفاوتي در كار آمينواسيد تريوسين در نمونه هاي پسران داراي ADHD ديده نشد كه به نظر متخصصان فعاليت تريپتوفان در پسران در شرايط بدونADHD علت تفاوت بود. اما آنها فكر مي كنند كه اين مي تواند به معناي تغيير در تريپتوفان باشد كه با تبديل كلي تر در عملكرد ياخته سلولي ADHDها ارتباط دارد. تغييرات مشابه در ياخته هاي سلولي در اختلالات رواني ديگر مانند اسكيزوفرني و اختلال دوقطبي ديده شده است. سرپرست تيم دكتر نيكولاس ونيزولوس برشمرد كه سطوح كاهشي شديد گيرنده هاي استيل كولين نيز در پسران ADHD ديده شد. اين فقدان مي تواند منجر به مشكلاتي در تمركز و يادگيري شود. داروهاي بهبود دهنده سطوح استيل كولين هم اكنون موجودند و در حال حاضر در درمان بيماري آلزايمر به كار برده مي شوند. جزئيات كامل اين مطالعه در مجله كاركردهاي مغز و رفتار منشتر شده است. دكتر ونيزيلوس اضافه كرد “من درحال انجام تحقيقي در مورد بيمارهاي رواني و اختلالات كاركردي در سطوح سلولي هستم”. فرض بر اين است كه بسياري از اينها نتيجه سطوح بسيار پايين مواد انتقال دهنده مهم در مغز باشند، بنابراين تحليل بيوشيمي سلولي به ما در درك فرآيندهاي سهيم در اين تغييرات كمك مي كند. اين مطالعه به دليل نمونه كوچكي از بيماران و آن هم فقط جامعه پسران با محدوديت آماري مواجه شد. اما اين تيم نتيجه گرفتند “كودكانADHD ممكن است دسترسي كمتري به تريپتوفان و دستيابي بيشتري به آلانين در مغز داشته باشند”. دسترسي پذيري فزاينده تريپتوفان در مغز ممكن است علت اختلالات در سيستم انتقال دهنده عصبي ساختارهاي سروتونرژيك، عامل ثانويه در تغييرات در سيستم كته كولامنرژيك (كه فعاليت دوپامين را پوشش مي دهد) باشد. بدين ترتيب اين اكتشافات جديد با مطالعه قبلي همسو است كه در آن ژن ها باADHD ارتباط دارند كه از آن جمله چندين ژن مرتبط با سيستم كته كولامينرژيك را در بر مي گيرد. منبع:كانون مشاوران ايران-بررسي مغز كودكان با نقص توجه و بيش فعالي
امتیاز:
بازدید: 0
رفتار با كودك بيش فعال چگونه است؟ مهم ترين نكات فرزندپروري كودك بيش فعال؟ عاقبت بچه هاي بيش فعال چيست؟ زندگي با كودك مبتلا به اختلال بيش فعالي يا كمبود توجه و تمركز (ADD و يا ADHD) مي تواند ملال آور و ناراحت كننده باشد، اما به عنوان والدين كارهاي زيادي وجود دارد كه مي توانيد براي كمك به كنترل و كاهش علائم انجام دهيد. با كمك به كودكتان، نشان مي دهيد كه مي تواند به چالش هاي روزمره غلبه كرده و انرژي خود را در عرصه هاي مثبت بگذارد تا آرامش بيشتري به خانواده به ارمغان بياورد. خصوصيات بچه هاي بيش فعال توانايي فكر كردن و برنامه ريزي را از دست ميدهد.
ADHD و خانواده شما به علت اين رفتارها، خواهر و برادر هاي كودكاني با اختلال ADHD با چالش هاي زيادي روبرو هستند. به خواسته هاي آنها كمتر از خواسته هاي كودك ADHD توجه مي شود. ممكن است زماني كه آنها مرتكب اشتباه مي شوند، به شدت مجازات شوندو اينكه ممكن است موفقيت آنها كمتر جشن گرفته شده و يا به بعد موكول شود. ممكن است آنها به عنوان دستيار والدين به كار گرفته شوند- و اگر خواهر و يا برادر مبتلا به ADHD كه تحت نظر آنها بود، بد رفتاري كند، اينها مورد سرزنش قرار مي گيرند. در نتيجه، خواهر و برادر يك كودك مبتلا به ADHD ممكن است به جاي عشق و علاقه به كودك، از خود حسادت و خشم نشان دهد. نياز به كنترل و نظارت بر يك كودك مبتلا به ADHD مي تواند هم به صورت فيزيكي و هم به صورت ذهني خسته كننده باشد. ناتواني كودك شما براي شنيدن مي تواند منجر به خستگي شود و اين خستگي نيز به خشم منتهي شود- در پي احساس گناه از عصباني بودن از كودكتان. رفتار كودك شما مي تواند شما را مضطرب و پر از استرس كند. اگر تفاوت اساسي بين شخصيت شما و كودكتان كه از ADHD رنج مي برد، وجود داشته باشد، پذيرش رفتار آنها براي شما بسيار سخت خواهد بود. به منظور مقابله با چالش هاي بزرگ كردن يك كودك مبتلا به ADHD شما بايستي قادر به هدايت تركيبي از دلسوزي و مداومت باشيد. زندگي در خانه اي كه هم عشق و هم ساختار عرضه مي كند، بهترين چيز براي كودك و يا نوجواني است كه در حال يادگيري مديريت ADHD است. توصيه شماره يك به والدين كودكان ADHD: ديد مثبت و تندرستي خود را حفظ كنيد. به عنوان يك والدين، شما زمينه را براي سلامتي جسماني و عاطفي كودكتان فراهم مي كنيد. شما بر بسياري از عواملي كه مي تواند به طور مثبت بر علائم اختلال كودكتان تاثيرگذار باشند، كنترل داريد. – حفظ نگرش مثبت.بهترين دارايي براي كمك به كودك شما براي مقابله با چالش هاي ADHD نگرش مثبت تر و احساس همدردي است. زماني كه شما آرام هستيد و تمركز داريد، شما احتمالا توانايي بيشتري براي ارتباط برقرار كردن با كودكتان داريد كه به او كمك مي كند او نيز آرامش پيدا كرده و بتواند تمركز كند. – موارد را در چشم انداز نگه داريد. به ياد داشته باشيد كه رفتار كودك شما به خاطر اختلال است. اغلب اوقات عمدي نيست. به حس شوخ طبعي خود ادامه دهيد. آنچه كه امروز شرم آور است، ممكن است ده سال بعد يك داستان خنده دار خانوادگي باشد. – چيزهاي كوچك را بزرگ نكنيد و مصالحه جو باشيد.يك كار انجام نشده زماني كه كودكتان دو كار ديگر را به همراه تكاليف مدرسه به اتمام رسانده باشد، مساله ي چندان مهمي نيست. اگر شما كمال گرا هستيد، نه تنها دائما ناراضي خواهيد بود بلكه همچنين انتظارات نا ممكن براي كودك مبتلا به ADHD خود ايجاد خواهيد كرد. – كودك خودتان را باور داشته باشيد.در مورد هر چيزي كه در رابطه با كودك شما مي تواند مثبت، ارزشمند و يا منحصر بفرد باشد فكر كنيد و يا ليستي از اينها را تهيه كنيد. اعتماد كنيد كه كوكتان مي تواند ياد بگيرد، تغيير كند، بزرگ و بالغ شود، و به موفقيت دست پيدا كند. به اين اعتماد فكر كنيد و به عنوان يك كار روزانه موقع مسواك زدن و يا درست كردن قهوه تان اين كار را انجام دهيد. خود مراقبتي به عنوان الگو و مهم ترين منبع ثدرت كودكتان، ضروري است كه شما زندگي سالمي داشته باشيد. اگر شما بيش از حد خسته باشيد و يا به سادگي از كوره در برويد، ممكن است خطر از دست دادن ساختار و حمايتي را كه به دقت براي كودك مبتلا به ADHD خود در نظر گرفته بوديد را به جان بخريد. منبع:كانون مشاوران ايران-رفتار با كودك بيش فعال
امتیاز:
بازدید: 0
نكاتي براي والدين فرزندان بيش فعال و اختلال كم كه سبب بهبود زندگي آن ها مي شود. آيا فرزند شما اختلال كم توجهي و بيش فعالي دارد؟ در اين مقاله ياد مي گيريد كه براي مديريت رفتار آن ها و مقابله با چالش هاي رايج اختلال كم توجهي و بيش فعالي چه كار هايي مي توانيد انجام دهيد. كمك به والدين فرزندان بيش فعال زندگي با يك كودك يا نوجوان مبتلا به اختلال بيش فعالي و كمبود توجه (ADD) مي تواند خسته كننده و حتي طاقت فرسا باشد. اما به عنوان والدين ميتوانيد به فرزندتان كمك كنيد تا بر چالشهاي روزانه غلبه كند، انرژي خود را به عرصههاي مثبت هدايت كند و آرامش بيشتري را به خانوادهتان بياوريد و هر چه زودتر و مداومتر به مشكلات فرزندتان بپردازيد، شانس بيشتري براي موفقيت در زندگي خواهد داشت. كودكان مبتلا به اختلال كم توجهي و بيش فعالي عموماً داراي نقص هايي در عملكرد اجرايي نيز هستند: توانايي فكر كردن، برنامه ريزي از قبل، سازماندهي، كنترل تكانه ها و تكميل وظايف. اين بدان معناست كه شما در فرايندي كه فرزندتان به تدريج مهارت هاي اجرايي خود را به دست مي آورد، بايد مسئوليت اجرايي را بر عهده بگيريد و راهنمايي هاي بيشتري ارائه دهيد. اگرچه علائم اختلال كم توجهي و بيش فعالي نمي تواند چيزي جز خشم در شما برانگيزد، اما مهم است كه به ياد داشته باشيد كودكي كه شما را ناديده مي گيرد، آزار مي دهد يا شما را خجالت ميدهد، عمداً اين كارها را انجام نمي دهد. كودكان مبتلا به اختلال كم توجهي و بيش فعالي، ميخواهند ساكت بنشينند، مي خواهند اتاق هاي خود را مرتب و منظم كنند، ميخواهند هر كاري كه والدينشان ميگويند انجام دهند، اما نميدانند چگونه بايد اين كارها را انجام دهند. اگر در نظر داشته باشيد كه بيش فعالي به همان اندازۀ شما كودكتان را هم نااميد ميكند، عكسالعمل به روشهاي مثبت و حمايتي بسيار آسان تر خواهد بود. با صبر، شفقت و حمايت فراوان، مي توانيد اختلال كم توجهي و بيش فعالي دوران كودكي را مديريت كنيد و در عين حال از يك خانه پايدار و شاد لذت ببريد. خانواده و والدين فرزندان بيش فعال كودكان مبتلا به اختلال كم توجهي و بيش فعالي رفتارهاي زيادي از خود نشان مي دهند كه مي تواند زندگي خانوادگي را مختل كند. آن ها اغلب دستورات والدين را نمي شنوند، بنابراين از آن ها اطاعت نمي كنند. آن ها بي نظم هستند، به راحتي حواسشان پرت مي شود و ساير اعضاي خانواده را منتظر نگه مي دارند. يا كارهايي را شروع كرده و سپس فراموش ميكنند كه آن ها را به پايان برسانند، چه رسد به اينكه بعد از انجام جاي آن ها را تميز كنند. كودكاني كه مشكلات تكانشگري دارند، اغلب مكالمات را قطع ميكنند، در زمان هاي نامناسب توجه ميخواهند، و قبل از اينكه فكر كنند صحبت ميكنند و چيزهاي عجيب يا شرمآور ميگويند. اغلب به سختي مي توان آن ها را به رختخواب برد و خواباند. كودكان بيش فعال ممكن است خانه را بهم بريزند يا حتي خود را در معرض خطر فيزيكي قرار دهند. كودكان مبتلا به اختلال كم توجهي و بيش فعالي ممكن است وقتي اشتباه مي كنند با شدت بيشتري مورد سرزنش قرار گيرند و موفقيت هايشان كمتر مورد تحسين قرار گيرد يا بديهي انگاشته شود. آن ها ممكن است به عنوان دستيار والدين به حساب آيند و اگر خواهر يا برادر مبتلا به اختلال كم توجهي و بيش فعالي تحت نظارت آن ها رفتار نادرست داشته باشد، سرزنش شوند. در نتيجه، ممكن است عشق خود را به برادر يا خواهر مبتلا به اختلال كم توجهي و بيش فعالي به حسادت و كينه ختم شود. الزام نظارت بر كودك مبتلا به اختلال كم توجهي و بيش فعالي مي تواند از نظر جسمي و ذهني خسته كننده باشد. ناتواني كودك شما در “گوش دادن” مي تواند منجر به نااميدي و آن نااميدي تبديل به خشم شود كه به دنبال آن باعث احساس گناه در مورد عصباني شدن از كودك مي شود. رفتار فرزندتان مي تواند شما را مضطرب كند. اگر تفاوت اساسي بين شخصيت والدين فرزندان بيش فعال با كودكان مبتلا به اختلال كم توجهي و بيش فعالي وجود داشته باشد، پذيرش رفتار آن ها بسيار دشوار مي شود. هوش هيجاني زندگي در خانه اي كه هم عشق و هم ساختار را فراهم مي كند بهترين چيز براي كودك يا نوجواني است كه در حال يادگيري مديريت اختلال كم توجهي و بيش فعالي است. توصيۀ ۱ به والدين فرزندان بيش فعال: مثبت و سالم بمانيد نگرش مثبت را حفظ كنيد. بهترين دارايي شما براي كمك به فرزندتان در مواجهه با چالش هاي اختلال كم توجهي و بيش فعالي، نگرش مثبت و عقل سليم شماست. وقتي آرام و متمركز هستيد، به احتمال زياد مي توانيد با فرزندتان ارتباط برقرار كرده و به او كمك كنيد آرام و متمركز باشد. ملاحظۀ همه چيز را بكنيد. به ياد داشته باشيد كه رفتار فرزند شما با يك اختلال مرتبط است و بيشتر اوقات عمدي نيست. حس شوخ طبعي خود را حفظ كنيد. آنچه امروز شرم آور است ممكن است ده سال بعد يك داستان خانوادگي خنده دار باشد. چيزهاي كوچك را ناديده بگيريد و اهل مسامحه باشيد. زماني كه فرزندتان دو تكليف ديگر را به اضافه تكاليف روزانه انجام داده باشد، يك تكليف انجام نشده، چيز مهمي نيست. اگر والدين فرزندان بيش فعال كمال گرا باشيد، نه تنها دائماً ناراضي خواهيد بود، بلكه انتظارات غيرممكني را براي كودك مبتلا به اختلال كم توجهي و بيش فعالي ايجاد خواهيد كرد. به فرزند خود ايمان داشته باشيد. در مورد هر چيزي كه در مورد فرزندتان مثبت، ارزشمند و منحصر به فرد است فكر كنيد يا حتي فهرستي مكتوب كنيد. به فرزندتان اعتماد كنيد كه مي تواند ياد بگيرد، تغيير كند، بالغ و موفق شود. هرروزه در حين مسواك زدن دندان ها يا درست كردن قهوه اين اعتماد را ايجاد كنيد. ۲-مراقبت از خود به دنبال حمايت باشيد. يكي از مهم ترين نكاتي كه بايد در تربيت كودك مبتلا به اختلال كم توجهي و بيش فعالي اين است كه مجبور نيستيد اين كار را به تنهايي انجام دهيد. با پزشكان، درمانگران و معلمان فرزندتان صحبت كنيد. به يك گروه حمايتي سازمان يافته براي والدين كودكان مبتلا به اختلال كم توجهي و بيش فعالي بپيونديد. اين گروه ها انجمني براي مشاوره دادن و دريافت مشاوره ارائه مي دهند و مكاني امن براي تخليه احساسات و به اشتراك گذاشتن تجربيات فراهم مي كنند. استراحت كنيد. دوستان و خانواده ميتوانند در مورد پيشنهاد نگهداري از كودك فوقالعاده باشند. ممكن است در مورد ترك كودك مبتلا به اختلال كم توجهي و بيش فعالي احساس گناه كنيد. دفعه بعد، پيشنهاد آن ها را بپذيريد و صادقانه درباره بهترين نحوه رفتار با فرزندتان با آن ها صحبت كنيد. منبع:مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-حتما والدين فرزندان بيش فعال و اختلال كم توجهي بخوانند
امتیاز:
بازدید: 0
تاثير تغذيه در بيش فعالي چه مي باشد؟ آيا آنچه مي خوريد به توجه، تمركز و يا بيش فعالي كمك مي كند؟ هيچ دليل علمي واضحي وجود ندارد كه اختلال بيش فعالي و كمبود توجه در اثر رژيم يا مشكلات غذايي بوجود مي آيد. ولي تحقيقات نشان داده اند كه غذاهاي مشخصي حداقل مي توانند در تاثير تغذيه در بيش فعالي نقش داشته باشند. بنابراين آيا اين غذاها چيزهاي خاصي هستند كه اگر شما اين شرايط را داشته باشيد نبايد بخوريد؟ و يا اگر فرزند شما دچار مشكل كمبود توجه و بيش فعالي باشد نبايد بخورد و آنچه مي خورد را بايد تغيير دهيد؟ در اينجا پاسخ به سوالات شما درباره حذف رژيم غذايي، مكمل هاي غذايي، و تاثير تغذيه در بيش فعالي با كمك مشاوران متخصص پاسخ داده مي شود. در صورتي كه سوالي داريد در انتهاي متن مي توانيد آن را مطرح كرده تا متخصصان ما در سريع تر زمان ممكن به آن پاسخ دهند.
ADHD همراه با ساير مشكلات سلامت روان مانند اضطراب و اختلالات خلقي، از جمله افسردگي، افكار خودكشي و اختلال دوقطبي ظاهر مي شود و اغلب به ويژه با مشكلات ضد اجتماعي مانند اختلال سلوك و اختلال نافرماني مقابله اي همراه است. در اين شرايط ADHD مي تواند منجر به رفتار ضد اجتماعي، سوء مصرف مواد و اختلال شخصيت مرزي در اواخر نوجواني و بزرگسالي شود. علاوه بر اين، ADHD با نقايص شناختي نيز مرتبط است. تخمين زده شده است كه يك چهارم اين كودكان داراي ناتواني هاي يادگيري خاص در رياضيات، خواندن، يا املا هستند. مشكلات توجه با تاخير در عملكرد شناختي كلي، مهارت هاي زباني ضعيف و سازگاري ضعيف در كلاس همراه مي باشد. رفتار مخرب، انضباط ضعيف، حواسپرتي ميتواند تأثير نامطلوبي بر خانوادهها، روابط، تعاملات اجتماعي و عزتنفس و عملكرد مدرسه كودكان بگذارد. چه غذاهايي براي كودكان بيش از حد فعال مضر است ممكن است در مورد تاثير تغذيه در بيش فعالي شنيده باشيد، موارد غذايي زير تاثير تغذيه در بيش فعالي را نشان مي دهند و بايد به آن ها توجه ويژه اي داشته باشيد: تاثير تغذيه در بيش فعالي: فرض بر اينست كه برخي از غذاهايي كه شما مي خوريد ممكن است علائم را بهتر يا بدتر نمايند. هم چنين ممكن است خيلي از مواد غذايي كه نمي خوريد به بهبود علائم شما كمك كنند. رژيم مكمل غذايي: با اين برنامه شما ويتامين ها، مواد معدني و يا ساير مواد غذايي را به تغذيه خود اضافه مي كنيد، اين ايده به گونه اي است كه مي تواند به شما كمك كند چيزي را كه از طريق غذا خوردن نمي توانيد كسب كنيد جبران نماييد. پيشنهاد دهندگان اين نوع رژيم هاي غذايي بر اين باورند كه اگر مقدار كافي از اين مواد غذايي را نداشته باشيد ممكن است علائم شما تشديد گردد اين نشانه تاثير تغذيه در بيش فعالي مي باشد. رژيم هاي غذايي حذفي: اين رژيم غذايي شامل نخوردن غذاها يا مواد غذايي مي باشد كه فكر مي كنيد منجر به رفتارهاي خاصي شده يا علائم را بدتر مي كنند. تاثير تغذيه در بيش فعالي: درباره رژيم هاي غذايي بيش فعالي تحقيق زيادي نشده است. داده ها محدود هستند و نتايج تركيبي مي باشند. علي رغم اين مطلب متخصصان عرصه سلامت بر اين باورند كه آنچه كه شما مي خوريد و مي نوشيد مي تواند نقشي را در كمك به اين علائم ايفا نمايد. بهترين صبحانه براي كودكان بيش فعال يك رژيم غذايي با پروتئين بالا، لوبياها، پنير، گوشت و خشكبار مي تواند منبع خوبي براي پروتئين باشند، اين غذاها را در صبح و بعد از وعده هاي مدرسه بخوريد. اين موضوع مي تواند تمركز را بهبود بخشيده و ممكن است باعث اثربخشي دارو درماني در دراز مدت شود. موادي كه در زير آمده اند را كاهش دهيد: شكلات، شربت، ذرت، عسل، شكر، محصولاتي كه از گندم سفيد، برنج سفيد و سيب زميني مي توانند تاثير تغذيه در بيش فعالي داشته باشد و بهتراست كه مصرف اين موارد را كاهش دهيد. افزايش كربوهيدرات هاي پيچيده تر: اين موارد خوب هستند؛ مقدار زيادي سبزيجات و ميوه را مصرف كنيد كه شامل پرتقال، نارنگي، گلابي، گريپ فروت، سيب و كيوي مي باشد. اين نوع غذاها را در هنگام عصر مي تواند به كودك كمك كند تا بخوابد و خواب راحت تري داشته باشد علاوه بر اين تاثير تغذيه در بيش فعالي را كاهش مي دهد و كودك را ارام تر مي سازد. از طرفي مصرف غذاهاي فست فودي و نامناسب مي تواند باعث تشديد تاثير تغذيه در بيش فعالي شود. افزايش اسيدهاي چرب داراي امگا۳: مي توانيد اين مواد را در ماهي تن، قزل آلا و ساير ماهي هاي سفيد آب سرد پيدا كنيد. گردوها، آجيل برزيل، روغن زيتون و كانولا غذاهاي ديگري هستند كه اين مواد را در خود دارند. هم چنين مي توانيد مكمل اسيد چرب داراي امگا۳ مصرف نماييد. مولتي ويتامين و بيش فعالي گرچه مولتي ويتامين ممكن است براي كودكان، نوجونان و افراد بالغ كه رژيم غذايي نامناسب دارند مفيد باشد، دوز زياد ويتامين ها مي تواند سمي باشد، پس از آن ها اجتناب كنيد. علائم بيش فعالي از شخصي به شخص ديگر متفاوت است. اگر نيازمند دريافت مكمل هستيد از نزديك با پزشكان در ارتباط باشيد تا تاثير تغذيه در بيش فعالي را كاهش دهيد. منبع:كانون مشاوران ايران-تاثير تغذيه در بيش فعالي + چه ويتاميني باعث بيش فعالي مي شود
امتیاز:
بازدید: 0
تنوع عصبي (Neurodiversity) به اين مي پردازد كه مردم در سرتا سر جهان ديد متفاوتي نسبت به اطراف خود دارند و آن را به شيوه متفاوتي تشخيص مي دهند. «تنوع عصبي» يك اصطلاح است كه براي توصيف تفاوت در نحوه عملكرد مغز افراد استفاده مي شود. ايده اصلي تنوع عصبي اين است كه هيچ راه «درست و مشخصي» براي كار مغز وجود ندارد. در عوض، طيف وسيعي از راهها وجود دارد كه مردم دنيا را درك ميكنند. نوروتايپيكال در تنوع عصبي افراد نوروتيپيكال معمولاً در معاشرت، يادگيري مهارت هاي جديد، يا رفتار آن گونه كه به آن ها گفته مي شود و از آن ها انتظار مي رود، مشكلي ندارند. واگرايي عصبي راههاي مختلفي براي تشخيص واگرايي عصبي وجود دارد، از روشهاي بسيار خفيف كه اكثر مردم هرگز متوجه آن نميشوند تا راههاي واضحتري كه منجر به رفتارهاي متفاوت از استاندارد در جامعه ميشود. در محل كار و مدارس با برآوردن نيازهاي منحصر به فرد هر فرد و فرد درگير واگرايي عصبي مي توان از حضور آن ها بهره مند شد، به طور مثال بايد سعي كنيم: به فردي كه دچار واگراي عصبي است، اين آزادي را دهيم تا وظايف و تكاليف را به روش خودش انجام دهد. اين بيماري مجموعه گستردهاي از شرايط بوده كه شامل چالشهايي با مهارتهاي اجتماعي، رفتارهاي تكراري و مشكلات گفتاري مي باشد و ميتواند افراد را فقط به برقراري ارتباط غيركلامي سوق دهد. افراد اوتيستيك اغلب ويژگي هاي زير را نشان مي دهند: توجه زياد به جزئيات، مهارت هاي تمركز قوي، خلاقيت و توانايي هاي يادگيري بصري. بيش فعالي افراد مبتلا به اختلال نقص توجه و بيش فعالي ممكن است در سازماندهي مطالب مشكل داشته، بي قرار باشند، بي علاقه به نظر برسند و در هنگام تجربه برخي احساسات رفتار نامناسبي از خود نشان دهند. افراد مبتلا به ADHD غالباً مشكل گشا هستند زيرا چارچوب فكري مشخص ندارند بنابراين ممكن است پرانرژي و “سرگرم كننده” باشند. نارساخواني افراد مبتلا به نارساخواني اغلب متفكراني هستند كه در پردازش بصري عالي مي باشند. علاوه بر اين، آن ها تمايل به آگاهي فضايي داشته و ممكن است بسيار خلاق باشند. منبع:كانون مشاوران ايران-تنوع عصبي چيست و چرا اهميت دارد؟
امتیاز:
بازدید: 0
اثربخشي نوروفيدبك بر بيش فعالي معجزه آسا است يكي از شايع ترين اختلال هاي عصبي – تحولي، اختلال نارسايي توجه، بيش فعالي مي باشد كه در دوران كودكي اتفاق مي افتد. اين اختلال به عنوان الگوهاي پايداري از نارسايي توجه و بيش فعالي و تكانشگري نامتناسب با سن شناخته مي شود و اين اختلال عملكرد يا رشد فرد را تحت تاثير قرار مي دهد، اين نشانه ها در محيط هاي مختلفي ( از قبيل خانه، مدرسه، كار با دوستان يا خويشاوندان يا فعاليت هاي ديگر) اتفاق مي افتد و عملكرد هاي مختلفي مانند اجتماعي، درسي و شغلي را تحت تاثير قرار مي دهد و بسياري از نشانه هاي اين اختلال در سن قبل از ۱۲ سالگي خودش را نشان مي دهد.( انجمن روان پزشكي آمريكا، ۲۰۱۳) اثربخشي نوروفيدبك بر بيش فعالي معجزه آسا است با وجود آن كه درصد شيوع اين بيماري در بزرگسالي بالا مي باشد كمتر از ۲۰ درصد از اين گروه تشخيص و درمان مي شوند.( گينسبرگ، كوينترو، آناند، كاسيلاس و آپاداهايا، ۲۰۱۴). علاوه بر اين بيش از ۹۰ درصد افراد داراي اختلال هاي روان پزشكي مي باشند كه در زير نمونه هايي از آن را بيان مي كنيم. ( گيلبرگ و همكاران ۲۰۰۴، نوت و همكاران ۲۰۰۷، لين ، يانگ و گاي ۲۰۱۵، كيساري، دوريش و هيگس، ۲۰۱۷) افسردگي كودكاني كه داراي نارسايي توجه و بيش فعالي هستند به دليل شرايط تشخيصي به خاطر رفتار هاي آزارشي مانند ويژگي هاي كج خلقي، پرخاشگري و مشكلات روان شناختي والد _ كودك بغرنج تر و ناراحت كننده تر خواهد بود. ( لاوين و همكاران، ۲۰۰۱). براي مديريت نشانه ها و رفتار هاي چالش بر انگيزي كه براي گروه كودكان و نوجوانان به وجود مي آيد مداخلاتي انجام مي شود كه توجه به جنبه هاي مختلف براي سازگاري بهتر آن ها از اهميت بالايي برخوردار مي باشد. اين مداخلات براي بهبود نشانه هاي نارسايي توجه، بيش فعالي، عملكرد كاركردي و برداشتن موانع رفتاري انجام مي گيرد. ( فيلت، بيرمنن، كريستينر، كوچهار و هريسون، ۲۰۱۴). شرايطي مانند ماهيت، شرايط تحولي و حتي شرايط سني باعث مي شود تا تصميمات متفاوتي در ارتباط با اين گروه گرفته شود براي نمونه مداخله رويكرد رفتاري براي گروه هاي سني زير ۶ سال در غالب موارد زير توصيه مي شود.( كراچ و همكاران ، ۲۰۱۳) براي اختلالات نارسايي توجه، بيش فعالي كه حداقل در كوتاه مدت و بسيار زياد، مداخله هايي انجام مي گيرد كه از آن مي توان به داروهاي روان محرك و غير روان محرك اشاره كرد. منبع:مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-اثربخشي نوروفيدبك بر بيش فعالي معجزه آسا است
امتیاز:
بازدید: 0
اختلال كمبود توجه و بيش فعالي در كودكان آيا فكر مي كنيد فرزند شما ممكن است اختلال كمبود توجه و بيش فعالي داشته باشد؟ در اينجا نحوه تشخيص علائم و نشانه هاي اختلال بيش فعالي، كمبود توجه و دريافت كمك مورد نياز آورده شده است. اختلال كمبود توجه و بيش فعالي در كودكان تفاوت اختلال كمبود توجه و بيش فعالي (ADHD) با اختلال كمبود توجه (ADD) چيست؟ اختلال كمبود توجه و بيش فعالي يك اختلال عصبي (رشدي شايع است كه معمولاً در اوايل دوران كودكي، معمولاً قبل از هفت سالگي ظاهر مي شود) است. اختلال كمبود توجه و بيش فعالي مهارت پاسخ هاي خود به خودي را براي كودكان دشوار مي كند، پاسخ هايي كه مي تواند شامل همه چيز از حركت گرفته تا گفتار و توجه باشد. همه ما بچههايي را ميشناسيم كه نميتوانند آرام بنشينند. به نظر ميرسد هرگز گوش نميدهند، دستورالعملها را هر چقدر هم كه واضح ارائه كنيد، دنبال نميكنند، يا در زمآن هاي نامناسب نظرات نامناسب را بيان ميكنند. گاهي اوقات به اين كودكان برچسب مشكل ساز مي زنند يا به دليل تنبلي و بي انضباطي از آن ها انتقاد ميكنند. با اين حال، ممكن است اختلال كمبود توجه و بيش فعالي داشته باشند. آيا اين رفتار كودك طبيعي است يا ناشي از اختلال كمبود توجه و بيش فعالي؟ اما اگر كودك شما تعدادي از علائم و نشانههاي اختلال كمبود توجه و بيش فعالي را نشان ميدهد كه در همه موقعيتها (در خانه، مدرسه، و در بازي) وجود دارد وقت آن است كه نگاه دقيقتري به اين موضوع داشته باشيد. زندگي با كودك مبتلا به اختلال كمبود توجه و بيش فعالي مي تواند خسته كننده و طاقت فرسا باشد، اما به عنوان والدين كارهاي زيادي مي توانيد انجام دهيد تا علائم را كنترل كنيد، بر چالش هاي روزانه غلبه كنيد و آرامش بيشتري را به خانواده خود بياوريد. باورهاي غلط و حقايق در مورد اختلال كمبود توجه و بيش فعالي واقعيت: برخي از كودكان مبتلا به اختلال كمبود توجه و بيش فعالي بيش فعال هستند، اما بسياري ديگر كه مشكلات توجه دارند، بيش فعال نيستند. كودكان مبتلا به اختلال كمبود توجه و بيش فعالي كه بي توجه بوده اما بيش از حد فعال نيستند، ممكن است سر به هوا و بي انگيزه به نظر برسند. باور غلط: كودكان مبتلا به اختلال كمبود توجه و بيش فعالي هرگز نمي توانند توجه كنند. واقعيت: كودكان مبتلا به اختلال كمبود توجه و بيش فعالي اغلب مي توانند روي فعاليت هايي كه از آن لذت مي برند تمركز كنند. اما مهم نيست كه چقدر تلاش مي كنند، زماني كه كارشان خسته كننده يا تكراري است، در حفظ تمركز مشكل دارند. باور غلط: كودكان مبتلا به اختلال كمبود توجه و بيش فعالي اگر بخواهند مي توانند بهتر رفتار كنند. واقعيت: كودكان مبتلا به اختلال كمبود توجه و بيش فعالي ممكن است تمام تلاش خود را براي خوب بودن انجام دهند، اما هنوز نمي توانند آرام بنشينند، ساكت بمانند يا توجه كنند. آن ها ممكن است نافرمان به نظر برسند، اما اين بدان معنا نيست كه آن ها عمداً اينگونه رفتار مي كنند. باور غلط: در نهايت اختلال كمبود توجه و بيش فعالي كودكان از بين ميرود. واقعيت: اختلال كمبود توجه و بيش فعالي اغلب تا بزرگسالي ادامه مييابد، بنابراين منتظر نمانيد تا فرزندتان از اين مشكل پيشي بگيرد. درمان مي تواند به كودك شما كمك كند تا علائم را مديريت كرده و به حداقل برساند. باور غلط: دارو بهترين گزينۀ درماني براي اختلال كمبود توجه و بيش فعالي است. واقعيت: دارو اغلب براي اختلال كمبود توجه تجويز مي شود، اما ممكن است بهترين گزينه براي كودك شما نباشد. درمان مؤثر اختلال كمبود توجه و بيش فعالي شامل آموزش، رفتار درماني، حمايت در خانه و مدرسه، ورزش و تغذيه مناسب است. منبع:مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-اختلال كمبود توجه و بيش فعالي در كودكان
امتیاز:
بازدید: 0
آموزش به دانش آموزان بيش فعال و بيشفعالي نقش مهمي را دارد. تا به حال با اختلال كمبود توجه و بيشفعالي در كلاس درس برخورد كردهايد؟ اين نكات به معلمان در غلبه بر چالشهاي رايج كمك كرده و به بچههاي مبتلا به اختلال كمبود توجه و بيش فعالي كمك مي كند تا در مدرسه موفق شوند. دانش آموزان بيش فعال و چالش هاي كلاس درس دانش آموزان بيش فعال و چالش هاي كلاس درس كسي كه به اين سوال كه “كدام رود نقش مهمي در توسعه تمدن مصر باستان داشته است؟” جواب ميدهد «خانم موهايت را رنگ مي كني؟» دانشآموزاني كه علائم بارز اختلال كمبود توجه و بيش فعالي مانند بيتوجهي، بيشفعالي و تكانشگري را نشان ميدهند، ميتوانند نااميدكننده يا خسته كننده باشند. ميدانيد كه آن ها باهوش هستند، اما به نظر ميرسد كه نميتوانند روي مطالبي كه شما براي ارائه آن ها سخت كار ميكنيد تمركز كنند. بعلاوه، رفتار آن ها زمان را تلف و كل كلاس را مختل مي كند. نكاتي در مورد دانش آموزان بيش فعال كودكان و نوجوانان مبتلا به اختلال كمبود توجه و بيش فعالي اغلب بهاي مشكلات خود را با نمرات پايين، سرزنش و تنبيه، مسخره شدن توسط همسالان خود و عزت نفس پايين مي پردازند. در همين حال، شما به عنوان معلم، احساس گناه مي كنيد زيرا نمي توانيد به كودك مبتلا به اختلال كمبود توجه و بيش فعالي توجه لازم را بكنيد. ترفندهايي وجود دارد كه ميتوانيد براي كمك به تمركز دانشآموزان مبتلا به اختلال كمبود توجه و بيش فعالي از آن ها استفاده كنيد تا با موفقيت و بدون ايجاد اختلال در يادگيري كودكان ديگر بر چالشهاي يادگيري آن ها غلبه كنيد. مشاوره تلفني كودك منبع:مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-آموزش حرفه اي با دانش آموزان بيش فعال و اختلال كمبود توجه
امتیاز:
بازدید: 0
نكاتي براي والدين فرزندان بيش فعال و اختلال كم كه سبب بهبود زندگي آن ها مي شود. آيا فرزند شما اختلال كم توجهي و بيش فعالي دارد؟ در اين مقاله ياد مي گيريد كه براي مديريت رفتار آن ها و مقابله با چالش هاي رايج اختلال كم توجهي و بيش فعالي چه كار هايي مي توانيد انجام دهيد. كمك به والدين فرزندان بيش فعال زندگي با يك كودك يا نوجوان مبتلا به اختلال بيش فعالي و كمبود توجه (ADD) مي تواند خسته كننده و حتي طاقت فرسا باشد. اما به عنوان والدين ميتوانيد به فرزندتان كمك كنيد تا بر چالشهاي روزانه غلبه كند، انرژي خود را به عرصههاي مثبت هدايت كند و آرامش بيشتري را به خانوادهتان بياوريد و هر چه زودتر و مداومتر به مشكلات فرزندتان بپردازيد، شانس بيشتري براي موفقيت در زندگي خواهد داشت. كودكان مبتلا به اختلال كم توجهي و بيش فعالي عموماً داراي نقص هايي در عملكرد اجرايي نيز هستند: توانايي فكر كردن، برنامه ريزي از قبل، سازماندهي، كنترل تكانه ها و تكميل وظايف. اين بدان معناست كه شما در فرايندي كه فرزندتان به تدريج مهارت هاي اجرايي خود را به دست مي آورد، بايد مسئوليت اجرايي را بر عهده بگيريد و راهنمايي هاي بيشتري ارائه دهيد. اگرچه علائم اختلال كم توجهي و بيش فعالي نمي تواند چيزي جز خشم در شما برانگيزد، اما مهم است كه به ياد داشته باشيد كودكي كه شما را ناديده مي گيرد، آزار مي دهد يا شما را خجالت ميدهد، عمداً اين كارها را انجام نمي دهد. كودكان مبتلا به اختلال كم توجهي و بيش فعالي، ميخواهند ساكت بنشينند، مي خواهند اتاق هاي خود را مرتب و منظم كنند، ميخواهند هر كاري كه والدينشان ميگويند انجام دهند، اما نميدانند چگونه بايد اين كارها را انجام دهند. اگر در نظر داشته باشيد كه بيش فعالي به همان اندازۀ شما كودكتان را هم نااميد ميكند، عكسالعمل به روشهاي مثبت و حمايتي بسيار آسان تر خواهد بود. با صبر، شفقت و حمايت فراوان، مي توانيد اختلال كم توجهي و بيش فعالي دوران كودكي را مديريت كنيد و در عين حال از يك خانه پايدار و شاد لذت ببريد. خانواده و والدين فرزندان بيش فعال كودكان مبتلا به اختلال كم توجهي و بيش فعالي رفتارهاي زيادي از خود نشان مي دهند كه مي تواند زندگي خانوادگي را مختل كند. آن ها اغلب دستورات والدين را نمي شنوند، بنابراين از آن ها اطاعت نمي كنند. آن ها بي نظم هستند، به راحتي حواسشان پرت مي شود و ساير اعضاي خانواده را منتظر نگه مي دارند. يا كارهايي را شروع كرده و سپس فراموش ميكنند كه آن ها را به پايان برسانند، چه رسد به اينكه بعد از انجام جاي آن ها را تميز كنند. كودكاني كه مشكلات تكانشگري دارند، اغلب مكالمات را قطع ميكنند، در زمان هاي نامناسب توجه ميخواهند، و قبل از اينكه فكر كنند صحبت ميكنند و چيزهاي عجيب يا شرمآور ميگويند. اغلب به سختي مي توان آن ها را به رختخواب برد و خواباند. كودكان بيش فعال ممكن است خانه را بهم بريزند يا حتي خود را در معرض خطر فيزيكي قرار دهند. كودكان مبتلا به اختلال كم توجهي و بيش فعالي ممكن است وقتي اشتباه مي كنند با شدت بيشتري مورد سرزنش قرار گيرند و موفقيت هايشان كمتر مورد تحسين قرار گيرد يا بديهي انگاشته شود. آن ها ممكن است به عنوان دستيار والدين به حساب آيند و اگر خواهر يا برادر مبتلا به اختلال كم توجهي و بيش فعالي تحت نظارت آن ها رفتار نادرست داشته باشد، سرزنش شوند. در نتيجه، ممكن است عشق خود را به برادر يا خواهر مبتلا به اختلال كم توجهي و بيش فعالي به حسادت و كينه ختم شود. الزام نظارت بر كودك مبتلا به اختلال كم توجهي و بيش فعالي مي تواند از نظر جسمي و ذهني خسته كننده باشد. ناتواني كودك شما در “گوش دادن” مي تواند منجر به نااميدي و آن نااميدي تبديل به خشم شود كه به دنبال آن باعث احساس گناه در مورد عصباني شدن از كودك مي شود. منبع:مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-حتما والدين فرزندان بيش فعال و اختلال كم توجهي بخوانند
امتیاز:
بازدید: 0
نشانه ها و راه هاي درمان اختلال كمبود توجه و بيش فعالي در بزرگسالان چيست؟ اختلال كمبود توجه و بيش فعالي فقط مشكل دوران كودكي نيست. بياموزيد كه علائم و نشانههاي اختلال كمبود توجه و بيش فعالي بزرگسالان چگونه به نظر مي رسند و چه كاري مي توانيد در مورد آن انجام دهيد. درك اختلال كمبود توجه و بيش فعالي در بزرگسالان اختلال كمبود توجه و بيش فعالي بسياري از بزرگسالان را تحت تأثير قرار مي دهد. طيف گسترده اي از علائم نااميد كننده آن مي تواند مانع همه چيز از روابط تا حرفه شما شود. در حالي كه دانشمندان دقيقاً مطمئن نيستند كه چه چيزي باعث اختلال كمبود توجه و بيش فعالي مي شود، آندها گمان مي كنند كه ريشه ي اين اختلال از آميزه اي از ژن ها، محيط و تفاوت هاي جزئي در نحوه اتصال مغز سرچشمه ميگيرد. اگر تشخيص داده شد كه شما مبتلا به اختلال كمبود توجه و بيش فعالي يا ADD در دوران كودكي هستيد، اين احتمال وجود دارد كه حداقل برخي از علائم را تا بزرگسالي منتقل كرده باشيد. اما حتي اگر هرگز در كودكي تشخيص داده نشديد، البته اين بدين معنا نيست كه اختلال كمبود توجه و بيش فعالي نمي تواند شما را به عنوان يك بزرگسال تحت تاثير قرار دهد. اختلال كمبود توجه و بيش فعالي اغلب در طول دوران كودكي ناشناخته مي ماند. به ويژه در گذشته چنين بود، زيرا در آن زمان كه افراد كمتري از آن آگاه بودند. خانواده، معلمان يا ديگران ممكن است به جاي تشخيص علائم و شناسايي مشكل واقعي، فرد را روياپرداز، مسخره، سست، مشكل ساز يا فقط يك دانش آموز بد خطاب مي كردند. متناوباً، ممكن است در دوران جواني توانسته باشيد علائم اختلال كمبود توجه و بيش فعالي را مهار كنيد، اما با افزايش مسئوليتهايتان در بزرگسالي، با مشكلاتي مواجه شديد. مسئوليت هاي بيش تري داشته باشيد، دنبال كردن شغل، تشكيل خانواده، اداره خانه، تمركز و حفظ موقعيت ها سخت تر مي شود. اين مي تواند براي هر كسي چالش برانگيز باشد، اما اگر شما اختلال كمبود توجه و بيش فعالي داريد، ممكن است اين كار كاملا غيرممكن به نظر برسد. خبر خوب اين است كه مهم نيست چقدر طاقت فرسا باشد، چالش هاي اختلال كمبود توجه قابل شكست هستند. با آموزش، حمايت و كمي خلاقيت، مي توانيد ياد بگيريد كه علائم اختلال كمبود توجه و بيش فعالي بزرگسالان را مديريت و حتي برخي از نقاط ضعف خود را به نقاط قوت تبديل كنيد. براي شكست دادن مشكلات اختلال كمبود توجه و بيش فعالي بزرگسالان و شروع به موفقيت در شرايط خود، هرگز دير نيست. باورهاي غلط و حقايق در مورد اختلال كمبود توجه در بزرگسالان افراد مبتلا به اختلال كمبود توجه و بيش فعالي روي چيزهايي تمركز مي كنند كه برايشان جالب است. اگر واقعاً مي خواستند مي توانستند روي هر كار ديگري تمركز كنند. واقعيت: اختلال كمبود توجه و بيش فعالي بسيار شبيه يك مشكل اراده است، اما اينطور نيست. اين اساسا يك مشكل شيميايي در سيستم مديريت مغز است. باور غلط: افراد مبتلا به اختلال كمبود توجه و بيش فعالي هرگز نمي توانند توجه كنند. واقعيت: افراد مبتلا به اختلال كمبود توجه و بيش فعالي اغلب مي توانند روي فعاليت هايي كه از آن لذت مي برند تمركز كنند. اما مهم نيست كه چقدر تلاش مي كنند، زماني كه كار در حال انجام خسته كننده يا تكراري است، در حفظ تمركز مشكل دارند. باور غلط: همه افراد علائم اختلال كمبود توجه و بيش فعالي را دارند و هر كسي با هوش كافي مي تواند بر اين مشكلات غلبه كند. واقعيت: بيش فعالي بر افراد در تمام سطوح هوش تأثير مي گذارد. و اگر چه همه گاهي اوقات علائم اختلال كمبود توجه و بيش فعالي را دارند، تنها كساني كه داراي اختلالات مزمن ناشي از اين علائم هستند، داراي اختلال كمبود توجه و بيش فعالي تشخيص داده ميشوند. باور غلط: كسي نمي تواند اختلال كمبود توجه و بيش فعالي داشته باشد و همچنين افسردگي، اضطراب يا ساير مشكلات روانپزشكي داشته باشد. واقعيت: احتمال ابتلا به اختلال روانپزشكي يا يادگيري در فرد مبتلا به اختلال كمبود توجه و بيش فعالي شش برابر بيشتر از ساير افراد است. اختلال كمبود توجه و بيش فعالي معمولاً با ساير اختلالات همپوشاني دارد. باور غلط: تا زماني كه در كودكي اختلال كمبود توجه و بيش فعالي يا ADD تشخيص داده نشده باشد، نميتوانيد در بزرگسالي به آن مبتلا شويد. واقعيت: بسياري از بزرگسالان در تمام زندگي خود با علائم ناشناخته اختلال كمبود توجه و بيش فعالي دست و پنجه نرم مي كنند. آن ها كمكي دريافت نكردهاند زيرا تصور ميكردند كه مشكلات مزمن آن ها، مانند افسردگي يا اضطراب، ناشي از ساير اختلالات است كه به درمان معمول پاسخ نميدهند. علائم و نشانه هاي اختلال كمبود توجه و بيش فعالي در بزرگسالان هنگامي كه مشكلسازترين علائم خود را مشخص كرديد، ميتوانيد تدابيري براي مقابله با آن ها انجام دهيد. منبع:مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-اختلال كمبود توجه و بيش فعالي در بزرگسالان
امتیاز:
بازدید: 0
مدت زمان درمان بيش فعالي مدت زمان درمان بيش فعالي چقدر مي باشد؟ يكي از دغدغه هاي افرادي كه براي بيش فعالي شان به روانپزشك مراجعه نمي كنند اين است كه آن ها گمان مي كنند كه در صورتي كه دوره دارو درماني آغاز شود تا آخر عمرشان بايد دارو مصرف نمايند. يكي از اختلالات اعصاب و روان بيش فعالي مي باشد كه با فعاليت بيش از حد و غير معمول فرد همراه است اما براي آن درمان هاي بسياري وجود دارد. يكي از روش هاي درماني دارو درماني مي باشد كه در كنار درمان هاي روانشناختي و رفتاري، بهترين تاثير را بر روي فرد مي تواند بگذارد و بهترين كار اين است كه از افراد متخصص و روانشناس كمك بخواهند تا اطلاعات لازم در مورد بيش فعالي را در اختيار شما قرار دهند، در ادامه اين مقاله در مورد روش هاي درماني بيش فعالي و طول مدت آن مطالبي بيان شده است. علائم بيش فعالي كودكان و بزرگسالاني كه به بيماري بيش فعالي دچار مي شوند به خاطر اين مسئله و نحوه واكنش مردم به اختلالاتي مانند افسردگي و اضطراب دچار مي شوند. اختلالات بيش فعالي علائم و نشانه هايي مخصوص به خودش را دارد كه در زير برخي از اين علائم را بيان مي كنيم: فعاليت فيزيكي مداوم و زياد منبع:مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-مدت زمان درمان بيش فعالي از نظر متخصص
امتیاز:
بازدید: 0
آيا تا بحال برايتان پيش آمده است كه در موردوخيم تر شدن وضعيت كودك بيش فعال تان نگران شويد؟ ما از دويد فلينك، موسس Eye to Eye و نويسنده كتاب داشتن يك تفكر متفاوت خواستيم تا يك سري توصيه هايي را در مورد نحوه صحبت كردن با كودكان مبتلا به بيش فعالي بيان كند. دويد فلينك “من مي دانم كه چه احساسي داريد. من هم در برخي مواقع دچار انحراف و حواس پرتي مي شوم.” ولي در غير از شرايطي كه خود شما هم بيش فعالي داشته باشيد، يك اظهار نظري همانند مورد بيان شده در بالا، مي تواند چالش وي در برابر بيش فعالي را بي اهميت نشان بدهد. ممكن است كه وي اين نگراني را داشته باشد كه “اگر مادرم توانسته است با اين شرايط كنار بيايد، چرا من نتوانم اين شرايط را تحمل كنم؟” كودك بيش فعال – 5 جمله فاجعه بار كه نبايد بيان كنيد يكي از بهترين روش هاي ممكن عبارت از ايجاد ارتباط مابين فرزندتان و كودكان يا بزرگسالاني مي باشد كه آنها هم به بيش فعالي مبتلا هستند و شرايط وي را به صورت واقعي درك مي كنند. كودك بيش فعال – ۵ جمله فاجعه بار كه نبايد بيان كنيد همچنين بيان مي دارد كه وي خودش نمي تواند مشكل موجود را حل كند، مگر اينكه يك چيزي براي “بهبود” خودش مصرف كند. اين نوع اظهار نظر مي تواند چنين برداشتي را در فرد ايجاد كند كه مصرف قرص ها نوعي تقلب مي باشد. همچنين اين مورد مي تواند براي عزت نفس وي هم مضر باشد. بهترين روش موجود عبارت از توصيف كردن داروهاي وي به عنوان يك ابزاري همانند يك گوشي موبايل يا ماشين حساب مي باشد. اين ابزارها به همه ما كمك مي كنند تا وظايف چالش انگيز را مديريت كنيم و در نتيجه مي توانيم بيشترين توانايي ممكن را داشته باشيم. منبع:مشاور كو:مركز مشاوره روانشناسي و مشاوره آنلاين-كودك بيش فعال – ۵ جمله فاجعه بار كه نبايد بيان كنيد
امتیاز:
بازدید: 0
اعتياد و بيش فعالي، ارتباط بيش فعالي و اعتياد چيست؟ رابطه اعتياد و بيش فعالي چيست و چه رابطه اي با هم دارند؟ كودكان بيش فعال بسيار خاص هستند و به دليل شرايط خاصشان ممكن است بيشتر مورد تنبيه و خشم و اعصبانيت والدين و اطرافيان قرار گيرند. از طرف ديگر از نظر زيستي بچه هاي بيش فعال براي كاهش ناراحتي هاي خود به سمت مواد مخدر مي روند. كودكان بيش فعال به دليل پيش زمينه زيستي و محيطي كه در آن ها به وجود مي آيد در آينده نسبت به ساير افراد جامعه ممكن است بيشتر در معرض اعتياد قرار گيرند. با اين حال تمام كودكان بيش فعال در بزرگسالي معتاد نمي شوند اما به دليل حساسيت هايي كه دارند بايد اقدامات پيشگيرانه اي بر روي آنها انجام شود تا خطر اعتياد در آن ها كاهش يابد. در اين مقاله به بررسي ارتباط اعتياد و بيش فعالي مي پردازيم و راهكارهايي براي كاهش اين خطر را بيان مي كنيم. اعتياد و بيش فعالي بر اساس تحقيقات انجام شده فقط مي توان در مورد رابطه شيوع اعتياد و بيش فعالي افراد نظر داد و همچنين بر اساس تحقيقات تنها ۴ تا ۵ درصد افراد به اختلال بيش فعالي – نقص توجه دچار مي شوند و از بين اين افراد حدود ۵۰درصد تقريبا درگير اعتياد مي شوند. بر اساس گفته مي توان به اين نتيجه رسيد كه نيمي از افرادي كه به ADHD مبتلا هستند اعتياد به الكل، نيكوتين و ساير مواد مخدر دارند البته اگر نيكوتين را در نظر نگيريم تنها ۱۵ درصد از افرادي كه به ADHD مبتلا هستند اعتياد به الكل و مواد مخدر دارند. بر اساس گزارشات كيفي انجام شده استفاده از روش هاي درماني مناسب و همچنين رفتار مناسب خانواده مي تواند تمايل افراد را به مواد مخدر و اعتياد كاهش دهد. عوارض اعتياد به ترياك اما افرادي كه به اختلالات مغزي دچار هستند و بيماري بيش فعالي ندارند اگر از اين دارو استفاده كنند به آن اعتياد پيدا مي كنند و از نظر رواني عوارض بسياري براي آن ها خواهد داشت. منبع:مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-اعتياد و بيش فعالي | ارتباط بيش فعالي و اعتياد چيست؟
امتیاز:
بازدید: 0
در تربيت فرزندان، توجه به مسائل و نيازهاي روحي و رواني آنها اهميت ويژهاي دارد. بسيار مهم است كه فرزندان گرفتار عقدههاي رواني نباشند تا توانايي دفاعي بدني بيشتري پيدا كنند و كمتر بيمار شوند. بيتوجهي والدين به كودك باعث ميشود كه كودك احساس كمبود شخصيت كند. پدر و مادرش فقط به تغذيهاش توجه دارند و به شخصيت او احترامي نميگذارند و از اين جهت كمبود شخصيتي خود را در لجبازي و نافرماني و مجادله ابراز ميدارد. بنابراين والدين بايد علاج قبل از وقوع را درباره كودكانشان منظور دارند و شخصيتشان را پايهريزي نمايند. در قرآن كريم آمده: «فرزندانتان را در خردسالي به آداب (خوب و پسنديده) تشويق و ترغيب كنيد.» از طرفي برخي از والدين فكر ميكنند كه كودكان دچار استرس (دلهره و اضطراب) و ناراحتيهاي رواني نميشوند و از هيجان و ناراحتيهايي كه در درون طفل وجود دارد، غافل هستند. گاهي مادر ناآگاه براي نظافت اتاق كودك چوب كبريتها و لوازم بازياش را به هم ميريزد و ساختمانهايش را خراب ميكند. از هيجان و ناراحتيهايي كه در درون طفل ايجاد ميكند، غافل است. همه اين موارد و مثالهاي ديگر، مونه دچار شدن كودكان به استرس و نابسماني رواني است. بنابراين اگر والدين وظيفه خود را فقط در رفع نيازهاي مادي فرزندان خود بدانند و به نيازهاي عاطفي و رواني كودكشان آشنا باشند و در پاسخگويي به اين نيازها تلاش كنند، روح و روان كودكان هرگز دچار آسيب نخواهد شد. بحرانهاي رواني در دوره كودكي مشكلات خانوادگي اختلافات خانوادگي تاثير عميقي در كودك ميگذارد. اگر گفتوگوها به حل مشكل ختم شود و تكراري و خستهكننده و شديد نباشد، باعث يادگيري طفل و بهكارگيري گفتوگو براي حل اختلاف ميشود، اما از طرفي درگيريهاي هر روزه، بياحتراميها و توهينهاي افراد خانواده به يكديگر باعث آزردگي روحي كودك خواهد شد. زيرا دعواهاي خانوادگي سالها در ذهن او باقي مانده و حتي ممكن است بر زندگي و آينده او تاثير منفي بگذارد. كودك پدر و مادر را سرمشق قرار ميدهد و در آينده با همسرش برخورد درستي نخواهد داشت. از مسائل ديگري كه باعث ايجاد نگراني در كودكان ميشود، حرف زدن از مشكلات شديد خانواده مانند بدهكاريها است، كه در صورت تكرار و رفتار و گفتار نامناسب اعضاي خانواده به وجود ميآيد. بهتر است بزرگترها هميشه از چگونگي حل مشكلات و راههاي اميدوارانه حرف بزنند و كودك را به زندگي و آينده اميدوار كنند. گاهي نيز بدگويي از افراد فاميل، روح ظريف و حساس كودك را آزرده و او را نسبت به ديگران بدبين ميسازد. با محبت و گذشت نسبت به ديگران مطمئنا كودك آموزش ديده و در آينده موفقتر خواهد شد. منبع: مركز مشاوره ستاره ايرانيان-پيشگيري از بيماريهاي رواني كودكان
امتیاز:
بازدید: 21
كمبود توجه در كودكان
كمبود توجه در كودكان يكي از مهم ترين اختلالات عصبي دوران كودكي است كه در بسياري از كودكان در سنين ابتدايي كودكي آغاز شده و ممكن است اگر به آن توجه نشود و جدي گرفته نشود تا سال هاي زيادي فرد را درگير نموده و او را ازار دهد. همچنين اطرافيان و والدين كودكاني كه دچار اختلال كمبود توجه هستند به راحتي با اين مسئله كنار نيامده و بسيار اذيت خواهند شد. گرچه آمار دقيقي از ميزان ابتلاي كودكان در ايران به اين اختلال وجود ندارد اما حدودا 3 تا 7 درصد از دانش اموزان دوران ابتدايي با مشكل كمبود توجه مواجه هستند. معمولا پسران بيشتر از دختران دچار اختلال كمبود توجه مي شوند كه اين نكته بايد مورد توجه قرار گيرد. در صورتي كه اين اختلال به موقع تشخيص داده نشود و براي اقدام آن كاري نكرد به شدت مي تواند در شرايط تحصيلي و اينده كودك دلبند شما تاثير بگذارد. اين كودكان در صورتي كه به موقع درمان نشوند بيشتر از ديگران به آسيب هاي اجتماعي مانند اعتياد و رفتارهاي پرخطر روي مي آورند لذا ما به عنوان والدين كودك در اين زمينه بسيارمسوول هستيم. براي شناخت و تشخيص اختلال كمبود توجه در كودكان راه هايي وجود دارد كه در ادامه به بررسي مهم ترين ان ها خواهيم پرداخت كه برخي از علائم به كمبود توجه و برخي ديگر به زياده كاري و فعاليت بيش از حد آنها مربوط است.
كودكان مبتلا به كمبود توجه در تمركز كردن به شدت مشكل داشته و نمي توانند تمركز خود را به راحتي به موضوعي خاص معطوف نمايند و بنابراين به راحتي حواس پرت مي شوند. منبع : كودك و نوجوان-كمبود توجه در كودكان
امتیاز:
بازدید: 69
|
|
[قالب وبلاگ : سایت آریا] [Weblog Themes By : sitearia.ir] |